Стартираме нашата нова рубрика “Вдъхновените”, в която ще ви срещаме с наши възпитаници, а те ще Ви разказват за техния кариерен и научен път.
Първият ни гост е Никола Бобов, участвал в множество курсове и летни академии по роботика, физика и биология.
Здравей, Никола! Радваме се да се чуем. Мина доста време от последната ни среща. Разкажи ни за живота си в момента. Разбрахме, че наскоро си завършил 12-и клас. Сега накъде? Вероятно планираш да продължиш образованието си. А решил ли си къде?
Завърших 12-и клас в 134 СУ “Димчо Дебелянов” с профил “Природни науки” и ме приеха в Софийския университет “Св. Климент Охридски” със специалност “Молекулярна биология”. Смятам да се насоча към кариера в сферите на вирусологията или генетиката.
Радваме се за теб! 134 СУ “Димчо Дебелянов” е много добро училище. Кои са най-ранните спомени от “Университет за деца”, които имаш?
Мисля, че първият курс, който посетих, беше “Роботика” и си спомням колко непринудено и приятно ми беше да посещавам занятията. От там вече се разпалих повече и по природните науки и по практическите занятия в “Университет за деца”.
А кой е най-яркият ти спомен от “Университет за деца”?
Може би курсът физика и конкретно Стълбата на Якоб (това е устройство, което създава изключително красива волтова дъга) и как сложихме огнеопорна чаша на върха, за да затворим плазмата в нея. Помня колко беше красиво и как не бях виждал нещо подобно до този момент.
Друг спомен, който имам, е от летните академии, на които почти всички участници се включваха в общи игри и занятия като футбол, лагерни огньове и дори един физичен експеримент, в който трябваше да изчислим земното ускорение чрез целене на Явор Киряков с балони, пълни с вода.
Също така си спомням и доц. Иса Хаджиали, който ни преподаваше по биология и също така ме подготвяше за състезания по биология. Спомням си, че много държеше на това да описваме експериментите и процесите изключително детайлно, но така и не се пречупих да пиша толкова обстойно.
Как смяташ, че “Университет за деца” те е вдъхновил да продължиш да се занимаваш с наука?
Най-добрият аспект на “Университет за деца” са именно демонстрациите и практичните експерименти - нещо, което в училище се прави много по-рядко. Именно тези експерименти ме разпалиха по природните науки. Прилагането на теорията в практиката е нещото, което наистина създава траен интерес към науката.
Установих, че уча най-добре чрез проекти и презентации и затова търсих такива възможности в училище и в различни научни конкурси. В 134 СУ участвах с проекти в ежегодните празници на природните науки, както и във всички STEM уроци.
Няколко години участвах в националния „Празник на химията“, организиран от Софийския университет, където защитавах проектите си пред комисия от преподаватели от СУ и БАН. Две поредни години бях сред наградените в категориите “Химия на отровите – Извличане на атропин" и “Химия на цветовете – Цветовете на радиацията". Тази година спечелих първо място и специална награда за най-впечатляващо представяне – постерът ми ще бъде публикуван в сборник с най-добрите работи, а аз съм поканен да го презентирам отново на конференция на учителите по химия тази есен.
Всъщност всичките ми постери преплитат знанията ми по биология, физика и химия. Все пак всичко в природата е свързано. Затова и в „Университет за деца“ посещавах и различни курсове. Не можех да се огранича само в един. Всичко ми беше интересно.
Много се радвам и че 134 СУ забеляза моите интереси и изяви и завърших със специална награда за постижения в областта на природните науки.
Но… първия си научен постер направих още в 5. клас в “Университет за деца” и го представих на Софийски фестивал на науката, където Университетът винаги участва с щанд и демонстрации. Постерът беше на тема "Псевдоскорпионите в България". Демонстрирал съм различни експерименти на щандове на Университета и на други научни изложения. Смятам да продължа, защото разбрах, че „Университет за деца“ вече може да ползва различни лаборатории в Софийския университет. Нямам търпение!
По какъв начин би обвързал избора ти да следваш биология с курсовете и академията ни по биология?
От всички природни науки в биологията има най-малко математика. Химията и физиката са ми също толкова интересни, но математиката там е доста по-ключова и нужна. Въпреки това, аз все пак държах да избера природна наука и затова се спрях на биологията. Благодарение на курсовете при вас и на доц. Иса Хаджиали успях да разбера, че биологията е моето призвание.
Как виждаш бъдещето си в научната сфера? Къде виждаш себе си след 5 години?
Първо бих искал да отида на обменна програма, за да натрупам знания и опит от други университети в допълнение към Софийския университет. След като завърша бакалавърската програма, мисля да погледна към чужбина за по-тясна специализация по вирусология и да започна стаж в някоя лаборатория. Не бягам от България, просто тук ми е много жега и ми се иска да съм на по-хладно място.
Какво би казал на млад човек, който се двоуми дали да се запише за наш курс или академия?
Със сигурност да се включи, защото е по-добро от училище и ще научи повече. Ако ходи редовно от ранна възраст, ще съумее много бързо да надмине връстниците си по знания и ще може да разчита на практика, която да подкрепи теоретичните му познания. Ако има истински интерес към науката, “Университет за деца” е правилното място.
Това, че си избрал пътя на науката, за нас е повече от щастие. Ние те помним като едно изключително любопитно и енергично дете. Вярваме, че със същия дух и ентусиазъм ще продължиш своята научна кариера в България.
Майката на Никола, Илиана Бобова, която е специалист по кариерно ориентиране, също имаше какво да сподели.
Каква е най-ключовата роля на “Университет за деца” и как сме помогнали на Вашето дете в неговия житейски път?
“Университет за деца” разпали и съхрани интереса на Никола към природните науки. Той имаше изразено любопитство в тази област от малък, но през годините ми е споделял колко трудно му е в училище да поддържа желанието си за развитие в тази посока. Начинът на провеждане на курсовете и академиите в “Университет за деца” е много по-достъпен и вдъхновяващ за учениците чрез по-практичните си занятия, които са базирани на научни познания и експерименти. Така участниците в тези курсове и академии успяват много бързо и неусетно да усвоят терминологията, процесите и начина на работа, използвани на университетско ниво. Всичко това дава на младежите една здрава основа от знания и умения, чрез която те с лекота изпъкват в училище и най-вече поддържат интереса и желанието си за развитие в областта на науката.
За нас е огромно щастие, че постигаме целите, които сме поставили в основата на дейността на “Университет за деца”. Ще продължаваме да следим развитието на Никола и му пожелаваме много успехи!